14 oktober 2013

En postbil kommer lastad III

Som utlovat kommer här en ny uppdatering av samlingarna, och det är mycket skoj som har tillkommit sedan sist.

Tillskott i Fantasy Masterworks-serien

Förlaget Gollancz har under många år publicerat viktiga och populära titlar i två fantastiska serier; Fantasy Masterworks och Science Fiction Masterworks. Jag har bara sporadiskt samlat på dessa titlar - det finns så mycket annat jag också vill köpa att det bara händer någon gång per år som jag får ett ryck och köper in några titlar till serierna. Dessutom har nya tillskott till serien, inklusive återutgivningar av de gamla delarna, fått gräsligt fula omslag å det senaste och jag har ännu bara begränsat mig till originalomslagen. Jämför gamla utgåvan av The Stars my Destination med den nya utgåvan.

Oavsett så är det några riktigt trevliga tillskott jag skickat efter. De är alla från Fantasy-serien för det råkade bara bli så. Jag samlar såklart också på Science Fictionserien. Den första är också den första i serien, dvs nummer ett, Gene Wolfes The Book of The New Sun Volume 1: Shadow and Claw. Jag har visserligen denna på svenska redan, men jag har länge velat läsa den på originalspråk. Nästa är nummer tre i serien; The Worm Ouroboros av E.R. Eddison. Det är alltid lite av en utmaning att läsa det annorlunda skrivsätt som används i äldre böcker och denna publicerades första gången 1922, så det är en respektingivande ålder den har. Men jag lyckades ta mig igenom Lord Dunsanys Time and the Gods, så jag hoppas denna ger en likadan fascinerande upplevelse. Nummer tjugosju är nästa tillskott, det vill säga Jack Vances Lyonesse: Suldrun's Garden. Jag har ännu inte läst någon av Vances böcker, men med med tanke på hur välkänd han är inom genren så är det nog dags att göra det. Sista tillskottet är också det jag mest ser fram emot att att få läsa och boken ligger redan i min "skall-läsas-snart-hög" och detta är nummer fyrtiotvå i serien; Michael Swanwicks The Iron Dragon's Daughter. Jag säger inte så mycket om den boken just nu, eftersom jag planerar att recensera den här på bloggen någon gång i framtiden för att se om den lever upp till mina förväntningar.

Julie Felix - The World Goes Round & Round

Att jag köpt en vinylskiva med folkmusik är inget förvånande för den som känner mig, eller för den som läsa mina tidigare inlägg här. Jag skall inte säga så mycket mer än att jag fullkomligt ÄLSKAR denna skiva, efter att nu ha lyssnat igenom den många gånger sedan jag köpte den för lite mindre än en vecka sedan. Det är en originalutgåva med fint omslag, något slitet inneromslag men skiva i nästan nyskick. Jag rekommenderar alla som gillar Joan Baez, Buffy Sainte-Marie eller Judy Collins att försöka leta upp detta album. Tyvärr finns det i dagsläget inte tillgängligt på Spotify.

Classic Rock Magazine AOR Nr 9

Heart är på framsidan, behöver jag säga något mer?


Nya inköp, inklusive det jag köpte på Science Fictionmässan.


Science Fiction, Science Fiction och mer Science Fiction till filmhyllan

Sex nya filmer har det blivit, utöver det jag köpte på Science Fictionmässan som jag pratar om i förra inlägget, och alla sex är science fiction av något slag. De är dock ganska olika också; ett par klassiker, en personlig favorit och några som jag aldrig sett, ett par av dem kända för att vara ganska dåliga. Vilka filmer pratar jag om? Klassikerna är Stalker regisserad av Andrej Tarkovskij (som också regisserade den ursprungliga Solaris) och The Fantastic Voyage baserad på en bok av Isaac Asimov. Den perosnliga favoriten är John Carter som bombade totalt när den gick på bio, men som jag tyckte väldigt mycket om (förutom slutet, men det är bara ett smärre problem). För de som menar att den här filmen stjäl idéer både kors och tvärs från andra filmer inom genren och är så mycket kliché som det kan bli; ni inser att den är baserad på en bok från 1912 som i princip skapade pulp fantasy/science fantasy genren. Det är alla andra filmer som stjäl från denna.

De tre sista är Pitch Black, första delen i Riddickserien som jag ser fram emot att se, och en box med de båda Alien vs. Predator-filmerna som är ganska ökända bland fans. Kommer jag tycka de är lika dåliga? Ja, det får tiden utröna, men oavsett så vill jag ha dem för att komplettera min Alien/Predator-samling.

Nästa vecka har jag inte planerat vad jag skall skriva om, så prepare to be surprised!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar