12 oktober 2013

Doctor Who och The Scandinavian Sci-Fi, Game & Film Convention

Så jag bestämde mig för att skriva ett extra inlägg denna vecka med anledning av stora nyheter inom TV-världen, samt lite nördigt jag själv haft för mig i helgen. En ny uppdatering om mina nya inköp kommer som utlovat på måndag.

Som kanske är känt för många av er, så saknas många avsnitt från den klassiska TV-serien Doctor Who. Detta på grund av att BBC en gång i tiden - innan hemvideoeran - inte trodde att avsnitten var så populära att de skulle behöva sändas fler gånger i TV och kastade därmed en mängd filmrullar på tippen (det var inte bara Doctor Who som drabbades av detta). De har nu bittert ångrat detta eftersom Doctor Who blivit en av de längsta TV-serierna genom tiderna och haft en stor påverkan på Science Fictiongenren överlag. Serien sändes i princip konstant mellan åren 1963 och 1989, efter det kom en film 1996, och 2005 återupplivades och moderniserades serien och produceras än idag. I samband med återupplivningen så intensifierades också sökandet av saknade avsnitt. De saknade avsnitten är alla från 60-talet och många existerar troligtvis inte längre i någon form (Förutom i ljudformat. Ursprungsljuden till alla episoder existerar fortfarande.) Men hos fans finns fortfarande hopp om att avsnitt skall hittas och senast det skedde var 2011 då två ensamma avsnitt från serials (vad sjutton kan man kalla serials på svenska??) Galaxy 4 och The Underwater Menace hittades. Men det var fortfarande mer än hundra avsnitt som saknades och sannolikheten att fler skulle hittas blev bara mindre och mindre. Men tro't eller ej, i fredags (efter månader av ryktesspridning på internet) så meddelade BBC att elva avsnitt återupptäckts, i Nigeria av alla ställen (vissa källor påstår att de hittats i Etiopien, men det är lika obskyrt det). Avsnitten ifråga är den kompletta sex delar långa serial The Enemy of the World och den nästan kompletta (avsnitt 3 saknas fortfarande) sex delar långa serial The Web of Fear. Så nu, mina vänner, finns det all anledning att fira för antalet saknade avsnitt är nere i tvåsiffriga 97 stycken och för er som inte bojkottar iTunes (som jag gör) så finns de "nya" avsnitten redan tillgängliga där. Andra får nöja sig med en trailer från BBC och vänta på DVD-släpp i slutet av 2013 och början av 2014. OBS trailern nedan kommer inte från mitt YouTube-konto.



Något annat som jag också vill dela med mig av är min utflykt till Science Fictionmässan i Helsingborg idag. Det är andra året mässan hållts i Helsingborg, och under året dyker den också upp i Stockholm, Göteborg och Malmö. Även fast jag bor relativt nära Malmö har jag faktiskt inte tagit mig i kragen att åka på mässan där någon gång (dåligt av mig, jag vet), så upplevelsen i Helsingborg var väldigt ny för mig. Det är vid sådana här tillfällen jag önskar jag hade större budget, för det fanns så mycket jag ville köpa och ungefär lika mycket jag inte hade råd med. Men jag kom därifrån med en Wonder Woman T-shirt och några filmer (såklart!) från Studio S/NjutaFilms bord; Slakthus 5 och Kampen om Elden på DVD, samt The ABCs of Death på Blu-Ray. På plats fanns också skådisar som Kenny Baker från Star Wars, Sarah Douglas från serien V och ett par hobbitar från de aktuella Bilbofilmerna. Personligen tycker jag träffa skådisar är mindre intressant än att handla prylar, så det blev ingen fotosession med dem för mig. Något annat roligt som fanns vid Walking Dead-bordet var en konstnär som för 200 kr ritade zombiepoträtt av dig, något som min polare tog chansen att göra och jag kan inte säga annat än att det blev ASCOOLT!

(Bilderna nedan är från mobilkamera.)

Greedos hand!

Scandinavian V fanclub.

Stormtroopers såklart!


Till våren kommer mässan till Malmö igen. Jag hoppas vi ses där!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar