7 oktober 2013

5 filmer från "vill se"-listan

Som jag kanske nämnt (eller ni har noterat i sidmenyn) så är jag medlem på filmtipset.se och använder mig såklart av deras vill se-lista för att hålla koll på filmer som intresserar mig. Jag må ha riktat in mig på bara ett par genrer som mina favoriter, men därmed inte sagt att de är de enda genrer jag kollar på och vill se-listan innehåller allt från The Man Who Shot Liberty Valance till filmer av regissören Abbas Kierostami. Enda problemet jag har med listan är att den fylls på snabbare än den töms. ;) Idag tänkte jag dela med mig av fem av de filmer som ligger i listan, men tyvärr har jag inte tid för längre utvecklingar utan det blir bara en snabb förklaring av vad det är som attraherar mig till just dessa filmer. Klicka på titlarna för att komma till filmens sida på filmtipset.

1. Island of Lost Souls (1932)
Den här historien har filmatiserats många gånger men den mest välkända är nog denna version från 1932 regisserad av Erle C Kenton. I vissa kretsar anses den vara en klassiker och utgåvan som jag står och dreglar över är den brittiska steelbookutgåvan från Masters of Cinema-serien (MoC liknar den amerikanska Criterion Collection). Förutom att den är klassiker, och förutom att den givits ut i steelbookutgåva, så tror jag det är kombinationen av romantik, äventyr och skräck à la 30-tal som lockar mig till denna.

2. Soldier Blue (1970)
Förutom att jag då och då känner för slänga upp en Westernfilm på TV-rutan, så är det faktum att denna film ligger i listan helt och hållet min mors fel, då hon under en diskussion om folkmusik nämnde - sådär nonchalant iförbifarten - att denna film innehöll en sång av Buffy Sainte-Marie så blev jag ju illa tvungen att lägga denna i önskelistan. För jag gillar Buffy Sainte-Marie. Nuff said!

3. Gandahar (1986)
Jag vet egentligen relativt lite om denna film, mer än att den är animerad. Intrycket jag fått är att den är lite surrealistisk sci-fi/fantasy i stil med La Planète Sauvage (som jag har sett). Jag finner alltid animerade filmer visuellt intressanta och då speciellt lite västerländsk, smal och vuxeninriktad sådan.

4. Frozen (2013)
När jag i förra stycket säger att jag gillar animerade filmer så inbegriper det inte bara de vuxeninriktade filmer som nämns; Disney kommer jag alltid ha en sådan nostalgikärlek till att jag slaviskt ser alla deras nya filmer även när jag misstänker att jag inte kommer gilla dem. Deras senaste - som ännu inte premiärat här i Sverige - är en tolkning av sagan The Ice Queen. Det är en saga som jag alltid gillat eftersom jag alltid upplevt den som något mer ambiguös än vad sagor generellt brukar vara och det har varit något jag uppskattat. Trailern till den här filmen säger mycket genom att egentligen inte säga någontint alls, och jag är skeptiskt men hoppfull att den skall ha fångat ursprungshistoriens atmosfär.

5. Ender's Game (2013)
Boken Ender's Game av Orson Scott Card var en av de första science fictionromaner jag någonsin läste och jag även om jag inte läst om den på många år, så minns jag den med måttlig kärlek. Det är dock en bok som också ställt till med bekymmer i form av frågan; kan man gilla en persons verk utan att gilla personen själv? Det är knappast en hemlighet att Orson Scott Card har radikala åsikter om både det ena och det andra, mest uppmärksammade de han har om homosexualitet. Jag har ännu inte kommit fram till ett svar på frågan, men jag kommer ändå se den här filmen på bio för att se om den är så mångbottnad som jag minns den. Troligtvis inte.

Det blir allt för denna gång gott folk och nästa gång blir det ännu ett inlägg om saker jag handlat; bland annat Julie Felix, Michael Swanwick och Andrej Tarkovskij.

Stay online!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar