1 oktober 2013

Spelhyllan

Så, en ny expansion av Magic: The Gathering har kommit ut. Det borde jag kanske snacka om. Men det tänker jag inte, för jag spelar fatktiskt inte MTG. Det låter kanske märkligt att jag vill kalla mig fantasynörd utan att spela MTG, men jag är inte helt obekant med spelet. Faktiskt har jag en ganska nära relation till det, men som så mycket annat så stötte jag först på det i yngre tonåren och lantfödd som man är så led man ju en viss brist på spelkompanjoner. Jag har aldrig varit en person som omgivit mig med en stor vänkrets, utan mina vänner har alltid varit få men desto mer lojala. Problemet - om man nu vill kalla det så - är att de aldrig riktigt haft samma intressen som mig, inte gällande fantasy i alla fall. Under många år valde jag därför att samla på Magickort, snarare än att spela med dem. Idag, när jag faktiskt känner folk som spelar, så blir jag avskräckt från att be någon av dem att träna upp mig eftersom de är så jäkla mycket bättre än mig. Jag är en ganska solitär människa, så att få lära mig något på egen hand tilltalar mig och lösningen på det hela är Magic 2014 Duels of the Planeswalkers som finns tillgängligt på Steam. Det finns deprimerande få spel på mitt Steamkonto - mycket på grund av att jag använder laptop, och ja de är knappast anpassade för att spela med - men Magic 2014 finns installerat just med avsikten att ge mig mer färdigheter. Visserligen spelar jag just nu bara på nybörjarnivå och man kan ifrågasätta hur egentligt utmanande A.I.'n är, men det är en början och allting måste börja någonstans.

Deprimerande!

Jag är en något större Playstationspelare - äger både en PS2 och en PS3 - än jag är PC-spelare, men även där är jag ganska ny i spelet (hehe) och samlingen är blygsam. Den har dock blivit förbättrad med ett par bokstöd som jag fullkomligt älskar!



Jag har tidigare pratat om mitt Warhammerspelande, så jag tänker inte gå in på det idag (men definitivt i framtiden) och vad gäller bordsspel så är det mest strategispelet Carcassonne, med ett antal expansioner till, som jag spelar regelbundet. För några år sedan köpte jag dock spelet Risk i Star Wars-variant på loppmarknad i hemtrakten. Helt nytt var det, med figurer och tärningar fortfarande i fabriksplastpåsar. Och idag? Ligger fortfarande i samma plastpåsar. Suck. -_- Jag verkar fortfarande lida en viss brist på spelkompisar.

En sista spelkategori som, liksom MTG, jag alltid velat testa men aldrig faktiskt gjort är rollspel - bordsrollspel för att vara specifik. Men jag har i min ägo en Dungeons and Dragons 4th Edition Starter Box samt en låda med spelar- och spelledarböcker till det svenska rollspelet Eon (också den köpt på loppmarknad) och ja någon dag kanske jag kommer till en punkt då jag kan kalla mig erfaren rollspelare (eller erfaren spelledare, för det är faktiskt den positionen som jag känner attraherar mig mest).

Och så har jag en uppsättning tärningar också - för hur klarar man sig utan tärningar för roll- och bordsspel? Men det är ett så pass intressant ämne att det nästan är värt ett helt eget inlägg. Under tiden kan ni ju titta på den här YouTube-videon om just tärningar i rollspelssammanhang.

Keep up the Steam!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar