16 september 2013

Ett ändlöst projekt

För ett bra tag sedan kom jag på en idé till ett filmtittarprojekt som jag aldrig, realistiskt sett, skulle kunna slutföra, men som fortsätter att hålla mig intresserad just av den anledningen. Projektet var att jag skulle se alla science fiction-, fantasy- och skräckfilmer som jag kunde hitta. Ja, ni kan ju höra hur ouppnåeligt det låter. Men av någon anledning så påbörjade jag projektet - som jag kallar Projekt SFFH, där H står för skräck såklart - och jag har liksom fortsatt av ren galenskap.

Idén var att jag skulle beta av ett år i taget och enligt en Random Number Generator på internet så blev det att jag började med science fiction från 1993, skräck från 1975 och fantasy från 1941. Eftersom jag använder filmtipset.se så väljer jag att begränsa mig till de filmer som finns inlagda där. Det är möjligt att imdb listar ytterliggare några filmer från de åren, men jag har inte tid att leta upp varenda obskyritet och filmtipsets databas är fullt tillräcklig. Det kommer naturligtvis också finnas filmer som jag inte kommer kunna få tag på, och för att kunna gå vidare med projektet får jag helt enkelt hoppa över dem. Men om någon vet var man får tag på Kenneth Angers Who Has Been Rocking My Dreamboat så får de gärna berätta det för mig.

Nedan kommer rapport om hur projektet framskridit än så länge. Listorna innehåller de filmer jag sett, först sorterade efter det betyg de fått (siffra från 1-5) och sedan sorterade alfabetiskt. Klicka på listtitlarna för att få en komplett lista över alla filmer från året ifråga (som finns inlagda på filmtipset.se).

Science Fiction, 1993:
  • 12.01 (5)
  • Cyborg Cop (4)
  • Jurassic Park
  • Knights
  • 8 Man After (3)
  • The Attack of the 50 ft Woman
  • Babylon 5: The Gathering
  • Battle Angel
  • Body Snatchers
  • Demolition Man
  • Galleria
  • Lifepod
  • Mask of Zeguy
  • Nemesis
  • Philadelphia Experiment 2
  • Return of the Living Dead 3
  • Robocop 3
  • SeaQuest (Pilotavsnittet)
  • Ticks
  • The Tommyknockers
  • A Wind Named Amnesia (2)
  • American Cyborg: Steel Warrior
  • Arcade
  • Carnosaur
  • Fire in the Sky
  • Full Eclipse
  • The Meteor Man
  • Secret Adventures of Tom Thumb
  • Beach Babes from Beyond (1)
  • Coneheads
  • Patlabor 2
  • Super Mario Bros.
Skräck, 1975:
  • The Rocky Horror Picture Show (5)
  • Shivers
  • Deep Red (3)
  • Eyeball
  • Night of the Seagulls
  • Picnic at Hanging Rock
  • Alice Cooper: The Nightmare (2)
  • Invasion of the Giant Spiders
Fantasy, 1941:
  • Mr. Bug Goes to Town (5)
  • The Wolf Man (4)
  • Adventures of Captain Marvel (3)
  • The Blood of Jesus (1)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar