23 september 2013

En postbil kommer lastad II

För de tre första objekten i det här inlägget fuskar jag faktiskt lite, eftersom de inte levererats av någon postbil, utan faktiskt köpts i butik. Shopping IRL om ni så vill. De är resultatet av ett besök hos Repeat Records i Lund, en butik som främst säljer musik i form av vinyl och CD, men också har ett visst utbud av begagnad film. För ovanlighetens skull kom jag inte ut därifrån med en kasse full av LP-skivor, utan slumpen ville att de saker jag fann mest intressanta var av något mindre dimensioner. (Jag älskar vinyler, men de har en väldigt opraktisk storlek!)

Bob Dylan - John Wesley Harding
John Wesley Harding i
gammal och ny variant.
Som ni nog noterat lyssnar jag väldigt mycket på folkmusik i de flesta former och Bob Dylan är inget undantag. Dock vill jag påstå att jag är mer ett fan av hans låtskrivande, än av hans låtframförande. Hans något speciella sångstil tilltalar mig inte alltid. Albumet John Wesley Harding, ursprungligen från 1968, är jag faktiskt mer bekant med genom Thea Gilmores tolkning från 2011. Jag får nog säga att jag föredrar Gilmores coverversioner av låtarna, men det har troligtvis mest att göra med att jag i nio fall utav tio föredrar kvinnliga sångerskor. Men när jag hittade originalalbumet av Bob Dylan i butiken så bestämde jag mig för att slå till, för det är ändå något speciellt med att uppleva låtar i deras ursprungliga tappning. Mina favoriter från albumet är All Along the Watchtower, The Ballad of Frankie Lee and Judas Priest samt The Wicked Messenger. Till skillnad från vad verkar vara majoriteten musiklyssnare så tycker jag inte att Jimi Hendrix' version av All Along the Watchtower är den bästa och definitiva tolkningen av låten. Bob Dylans avskalade och mer akustiska arrangemang är i min mening mer effektfullt för att delge låtens syfte, medan Jimi Hendrix' må vara pampigare men också mindre känslofull och intim.

Judy Collins - Judy sings Dylan
Mer Dylan, men inte i original och inte framfört av Thea Gilmore, utan av folksångerskan Judy Collins. Jag har inte hunnit lyssna igenom det här albumet något nämnvärt, men gillar man folkmusik i stil med Joan Baez eller Sandy Denny, så är Judy Collins ett ganska naturligt tillskott till spellistorna. Skivan innehåller bland annat covers av låtarna Like a Rolling Stone och It's All Over Now Baby Blue.

Voyage to the Bottom of the Sea (20th Century Classics)
Denna film är faktiskt tämligen okänd för mig, men jag är alltid intresserad av lite halvretro, b-filmsaktiga science fictionfilmer från femtiotalet. Det mesta från det årtiondet har lite kultkänsla, även skräpfilmerna. Och den här filmen inkluderar en roll av Walter Pidgeon, känd från klassikern Forbidden Planet, så jag är ju automatiskt nyfiken. Dessutom är det en snygg slipcoverutgåva, dock utan bonusmaterial. Att fodralet sedan också är numrerad på ryggen får det ju att rycka i internetshoppingfingrarna, för är det något jag aldrig kan motså så är det att samla på numrerade serier à la Studio Ghibli Collection, Disneyklassiker och dylika.

Film, film, FILM!

Journey to the Center of the Earth (1993)
Den här TV-filmen beställde jag från andra sidan pölen eftersom den är en del av mitt pågående Projekt SFFH som jag pratade om i förra inlägget. Låt mig börja med att säga att det inte har varit lätt att få tag på den. Denna titel släpptes 2011 som en Amazon.com Manufacture on Demand DVD och innan dess verkar det bara ha funnits en ryskdubbad VHS-utgåva på hemvideomarknaden. Jag har dock inte kunnat bekräfta detta till hundra procent. Det är en obskyr TV-film som verkar vara ett första försök till en TV-serie som aldrig blev av, och det skall vi nog vara glada över för det här är knappast en bra film. Visst kan man skratta lite åt töntigheterna, men när det är uppenbart att det inte är en färdig berättelse och segment är haffsigt sammansatta med berättarröst och klipp från scener som troligtvis skulle ha tillhört ett annat avsnitt i serien, så kan man knappast ge den beröm oavsett hur gentil man är. Men jag är ändå glad att ha den i min ägo just på grund av dess obskyritet.

The Blair Witch Experience Box
Det är lite pinsamt att medge att jag aldrig sett The Blair Witch Project, som väl numera anses vara en klassiker. Men med den här boxen har jag tänkt ge ändring på det. Det som fick mig att till slut komma till skott med att inhandla den till samlingen var en video på blip.tv (varning: spoilers) angående den andra filmen i serien, Book of Shadows: Blair Witch 2, som fångade mitt intresse. Det exemplar jag köpte är begagnat, men i tillräckligt gott skick för mig och den innehåller även en del andra godsaker såsom tre PC-spel från franchisen och ett halsband föreställande en symbol från filmen (Nej, jag kommer aldrig använda det som ett faktiskt halsband.).

Star Trek: Into Darkness Steelbook
Den här hade jag inte planerat att köpa på ett tag, men så hörde jag rykten om att folk klagade på det nästan icke-existerande bonusmaterialet på de vanliga utgåvorna. Så jag tänkte då att det kanske var idé att införskaffa den utgåva som innehöll en del exklusivt material, nämligen den limiterade steelbookutgåvan (Jag går alltid igång på steelbooks alltså!). Dock så passar den inte riktigt in i min filmhylla eftersom det är en Blu-Ray, medan allt annat Star Trek-relaterat som jag äger är på DVD. Men det är sådana smällar man får ta när man spontanköper grejer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar