2 september 2013

En postbil kommer lastad

Som student tryter både pengar och tid, och det är långt ifrån allt jag önskar som jag inhandlar. Men då och då dyker något roligt upp i brevlådan och jag tänkte med jämna mellanrum dela med mig av just sådant roligt här på bloggen och prata lite om första intryck och sådant.

Warhammer 5th Edition Codexböcker
Warhammerböckerna har sällskap av lite
annat roligt i bokhyllan.
Warhammer Fantasy och Warhammer 40k är bordsspel som kan verka ganska skräckinjagande att komma in i med tanke på grundregelbokens tjocklek och den mängd spelmaterial som kan behövas. Jag kan sympatisera med det och jag talar då som en som är nybörjare själv. Warhammer är troligtvis inte ett spel jag skulle gett mig in på på egen hand, men så har jag också tur att ha en svåger som är villig att introducera mig och bana väg för vad som verkar bli ett nytt, stort intresse för mig. Jag har ännu inte skaffat någon egen armé - på grund av pengabrist främst - men köpte däremot hem fem codexböcker till en billig peng. Codexböcker är regelböcker, utöver grundregelboken, specifika för de olika arméerna. Jag är medveten om att flera codex redan har eller snart skall ersättas av den sjätte utgåvan, men för mig duger femte utgåvan bra än så länge. Och jag är ju dessutom lite av en samlare, så att ha flera olika utgåvor av något är inget nytt för mig. Den armé jag själv funderar på att börja bygga är Necrons och kanske skriver jag fler inlägg här angående just det. Eller kanske kan jag dela med mig av enklare regelbeskrivningar för den som är intresserad av, men ännu inte riktigt kommit till skott med att börja spela. Det får vi se i framtiden.


Space Marines Collector's Edition PS3-spel
Som julafton ungefär...
Medan jag surfade runt och letade efter andra Warhammer-relaterade saker hittade jag det här spelet. Och eftersom jag aldrig kan nöja mig med att köpa den reguljära versionen, så köpte jag självklart den limiterade samlarutgåvan av spelet. Det var för övrigt det sista exemplaret som Discshop hade av denna utgående artikel, så någon annan kund som hade denna utgåva i sin önskelista blev nog väldigt besviken när jag roffade åt mig den sista kakbiten, så att säga.

Än så länge har jag inte hunnit göra mer än att packa upp boxen - vilket var en upplevelse i stil med minijulafton - så utlåtande om själva spelet får komma vid något senare tillfälle. Det som finns i den här boxen är - förutom spelet självt såklart - soundtracket på CD, inbunden art book, samlarkort och en magnet i form av ett sigill. Riktigt häftigt paket med andra ord!

Heart - Original Album Classics 5CD-box
Som det stora Heartfan jag är så samlar jag allt som har med bandet att göra, även när det är saker som jag egentligen redan äger. Den här boxen innehåller fem stycken album från bandets tidigaste karriär som jag redan har de separata releaserna av. Det enda som egentligen var nytt för mig var ytterboxens artwork. Men jag är lika glad för det! De inre CD-fodralen är dessutom mindre kopior av de ursprungliga LP-fodralen, vilket jag tycker är väldigt häftigt.

Heart galore!
Boxens första album - som också är bandets andra album - är Little Queen (1977) med de två bonuslåtar som finns med på senare releaser. Jag vill påstå att Little Queen är mitt favoritalbum av Hearts releaser; det är det album som har både starkast folkinfluenser och starkast influenser från klassisk rock med låtar som Dream of the Archer och Barracuda.

Det andra albumet är Dog & Butterfly (1978) som på många vis är en fortsättning på Little Queens stil med tyngre rockiga låtar såsom High Time blandat med akustiska eller halv-akustiska låtar, som exempelvis titellåten Dog & Butterfly. Varianten i denna box har tre stycken bonuslåtar.

Karriären fortsatte sedan med albumet Bebe Le Strange (1980) som är bland bandets tyngre album med låtar som Bebe Le Strange, Break, Rockin' Heaven Down och Raised on You. Bandets folksida är nästan helt borta vid detta lag och bara Silver Wheels och Sweet Darlin' kan sägas tillhöra den kategorin. Detta album har två bonuslåtar.

Sedan kommer vi till det album som jag anser är bandets mest underskattade album någonsin. Private Audition (1982) markerade en viss nergång i popularitet för bandet, vilket jag inte kan förstå eftersom jag tycker det är ett jättebra album. De prövar något nytt medan de samtidigt behåller bandets musikala kärna. Private Audition innehåller så vitt skilda låtar som den aggressiva City's Burning och den betydligt snällare Bright Light Girl.

Sist i boxen kommer Passionworks (1983) där man kan höra åttiotalets AOR/hårmetalinfluenser börja ta form, speciellt i låtar som Sleep Alone och powerballaden Allies. Även detta är ett av bandets mer underskattade album och glöms ofta bort när man diskuterar vilka som är ens favoritperioder för bandet.

På det hela taget är det en väldigt bra box för den som vill djupdyka i bandets tidigare releaser, men det är inte en box man är trolig att köpa om man inte är bekant med deras musik sedan innan. För den som vill testa på Hearts musik skulle jag rekommendera att börja med samlingsalbumet The Essential Heart där alla de viktigaste hitsen finns med, bland annat några av dem jag nämnt ovan.

Och det får avsluta det här inlägget. Har inte gjort några fler inköp å det senaste, men ni kan förvänta er uppdateringar i stil med den här när jag i framtiden inhandlar något nytt intressant. Nästa gång monologar jag om musik, så stay tuned!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar